Laatste nieuws
Ger Apeldoorn is één van de ontwikkelaars van MijnEigenPlan. Dit is een online omgeving en app...
Donderdag 16 november zendt Een Vandaag (NPO1) om 18.15 uur een item uit over het virtueel...
Een vertrouwenspersoon uit de eigen omgeving van een jongere; dat is een JIM. JIM kan een jongere...

Een hartelijke, gastvrije start van het nieuwe jaar

Een paarse loper, gastdames met paraplu's en voor alle gasten een persoonlijke ontvangst. Dat is gastvrijheid. Het thema van de nieuwjaarsbijeenkomst van 's Heeren Loo Zorggroep op 8 januari. In de bijzondere, industriële locatie DeFabrique® in Utrecht gaan regiodirecteuren, managers, beleidsmedewerkers, adviseurs, controllers en de Raad van Bestuur hierover in gesprek. Want gastvrijheid is het thema van 2015 en past bij de kernwaarden van onze organisatie: passie, betrokkenheid, ontwikkeling en samen.

"Sluit aan bij de wenswereld van de klant." Hiermee opent bestuursvoorzitter Paul de la Chambre zijn verhaal. "We sluiten al steeds meer aan bij de cliëntvraag en –wens. Wel zullen we elke keer moeten checken of het echt is wat de cliënt bedoelt en wil. En als hij iets wil of we dit kunnen realiseren en of het ethisch verantwoord is." Het is dus ontzettend belangrijk om met de cliënt en zijn systeem te praten over wat wel en niet kan, over wat alternatieven zijn. En over wat goed gaat en wat beter kan. Die oprechte aandacht en contact, dat is gastvrij zijn.

In de Zapservice jaaroverzicht 2014 ziet u een greep uit het vele dat medewerkers samen met anderen tot stand hebben gebracht.

Betrokkenheid en gezien worden

"Gastvrijheid lukt niet zonder een mix van bevlogen en betrokken medewerkers", vindt gastspreker Guido Heezen, oprichter Effectory. "Zij zijn namelijk de kartrekkers van je organisatie en een hele belangrijke schakel in het uitdragen van gastvrijheid". Ook pleit hij ervoor dat directies zich tussen de medewerkers bevinden. "Voor medewerkers is gezien en erkend worden belangrijk.

"Aardig zijn kost niets"

Gastspreker Bas Hoogland, voormalig directeur Landal, vult aan: "Aardig zijn kost niks. Iedereen heeft een andere behoefte, komt met een ander gevoel of intentie. Daar dienen wij rekening mee te houden." Hoogland sluit af: "De beste plek is voor de gast."

Gastvrijheid, een belevenis




De gasten gaan in workshops aan de slag met gastvrijheid. Hoe gastvrij ben jij in je werk? In hoeverre zijn zaken als hartelijkheid, dienstbaarheid en empathisch vermogen een kwestie van mentaliteit? Over deze vragen praten medewerkers bij de workshop ‘Meetlat der Gastvrijheid' van Ad Bastiaanse. "Ben je consequent in je opvattingen en ga met anderen om zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Dat geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen.", aldus Bastiaanse.

In de workshop ‘Moodmaking, de olievlek van gastvrijheid' van Erik op den Kelder en John Hokkeling, gaat het over gastheerschap: "Naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden." Andere collega's nemen een kijkje door de klantenbril bij de workshop van Alice Abrahamse. Conclusie: je moet gewoon altijd gastvrij zijn, voor iedereen.

En bij de workshop ‘Hartelijke bejegening' van De Hartelijke Dames wordt er gemasseerd, handen geschud, actief geluisterd en gaan zelfs de voetjes van de vloer. De kern? Luisteren is minstens zo belangrijk als praten. En actief luisteren, zonder te reageren, is moeilijker dan je denkt.

Bekijk hieronder een korte impressie van de bijeenkomst. Op Twitter (@sheerenloo of #shlverhaal) vindt u ook meer over deze middag.

Wij wensen u een gastvrij en warm nieuwjaar!



Reacties

Er zijn nog geen reacties. Word de eerste.