Laatste nieuws
In 2019 gaat The Dream Challenge van start waarbij vijfendertig duo's, bestaande uit...
Hoe kun je kinderen beter leren leren? Door ze een game te laten spelen. Dat geldt nog sterker...
Beter aansluiten op de praktijk met de zorgopleidingen MBO 3 en 4, dat is het doel van de...

Innoveren is... de zorg verbeteren met een serious game

Hoe kun je kinderen beter leren leren? Door ze een game te laten spelen. Dat geldt nog sterker voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking. Daarom gaan we Robins Wereld maken, een serious game voor het meten en stimuleren van effectief leergedrag.

Marja Eding is gedragswetenschapper bij ’s Heeren Loo Advisium in Ermelo. Zij nam het initiatief om Robins Wereld te ontwikkelen. Want het blijkt zowel uit de wetenschap als uit de praktijk dat serious games werken. Een serious game is een spel dat niet alleen leuk is om te spelen, maar vooral gemaakt is om van te leren. Marja werkt samen met softwarebedrijf Mediaheads uit Heerenveen, zij zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van software voor het speciaal onderwijs.

Een driedimensionale spelwereld

Robins Wereld speelt zich af in een driedimensionale spelwereld waar kinderen in de persoon van Robin allerlei opdrachten en taken uitvoeren om een schat te vinden. Deze taken zijn gericht op de verschillende aspecten van effectief leergedrag. De game ondersteunt het kind in de ontwikkeling van zijn leergedrag door tijdens de trainingsfase gerichte hints te geven. Dat is een essentieel verschil met andere games. Robins Wereld meet hoe het trainen van dit leergedrag bijdraagt aan het leren van meer complexe kennis en vaardigheden. Informatie uit de game kan worden gebruikt om het leerproces van het kind optimaal te ondersteunen.

Verbetering van het lesaanbod

Er zijn in Nederland 5.000 kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking, die een vorm van zorg-onderwijs of kinderdagcentrum bezoeken. Zij hebben meer moeite met leren van kennis en vaardigheden dan andere kinderen. Dit komt deels omdat zij onvoldoende beschikken over effectief leergedrag. Hun aandacht, werkgeheugen, innerlijke motivatie en vermogen om hun eigen leergedrag te controleren zijn minder goed ontwikkeld. Het huidige lesaanbod sluit hierop vaak onvoldoende aan. Met de ontwikkeling van Robins Wereld willen we hierin verandering brengen.

Wetenschappelijk getest

In maart 2018 zijn we begonnen met de bouw van een eerste prototype. In de komende anderhalf jaar wordt de game op meerdere momenten op wetenschappelijke wijze getest op bruikbaarheid en effectiviteit. Daarbij worden zowel de kinderen, leerkrachten als andere inhoudelijke experts vanuit onderwijs en wetenschap betrokken. Vervolgens ontwikkelen we Robins wereld verder en zodat het begin 2020 daadwerkelijk gebruikt kan worden.

De AFAS foundation maakt Robins Wereld mogelijk

Dankzij een royale gift van de AFAS Foundation is het nu mogelijk om de game de komende jaren te ontwikkelen, te testen, onderzoeken en beschikbaar te stellen voor de hele VG-sector. Het Nederlandse familiebedrijf AFAS Software stelt dit jaar 3,5 miljoen euro beschikbaar om te schenken aan goede doelen zoals Robins Wereld via de AFAS Foundation. De AFAS Foundation ondersteunt duurzame projecten die aanzienlijke impact maken. Dit doen ze op het gebied van zorg, onderwijs en maatschappij in zowel binnen als buitenland.

Meer weten of meedoen?

Wil je meer weten over de ontwikkeling van Robins Wereld of werk jij met kinderen die mee willen doen tijdens de onderzoeksfase? Neem dan contact op met Marja Eding via 06 – 5253 83 84 of [email protected]



Reacties

Er zijn nog geen reacties. Word de eerste.