Laatste nieuws
Vandaag hield Kees Erends van de Raad van Bestuur de Han Nakken Lezing 2018. Daarin deelde hij de...
Kersverse begeleider Melike Senler schrijft in haar weblog voor Klik over de overstap die ze...
Wat heb je aan kennis als het niet op de goede plek terecht komt? De kennis die binnen en buiten...

Minder regels, meer waarden

Hoe sluiten zorgorganisaties goed aan bij de vraag van cliënten en familie? Hoe zorgen we dat we niet meer regels krijgen in onze zorg en aansluiten bij diegene waar het om gaat? Deze vragen stonden op 14 april tijdens het vakcongres 'Ik en mijn familie - Samen sterk voor zorg' met zakelijke partners centraal.

Antwoorden waren er ook. De belangrijkste punten om ondanks de veranderingen scherp te blijven zijn:

  • Houd het simpel
  • Geef cliënten en familie de ruimte
  • Zorg voor één contactpersoon
  • Stel de vraag van de cliënt centraal

VGN neemt initiatief

De VGN neemt het initiatief om uit de regels te blijven en de cliënt centraal te stellen. "Een brancheorganisatie als VGN kan helpen om het werk en de praktijk bij zorgorganisaties beter te maken. We hebben meer wetten en regels gekregen maar die maken het niet beter. Als je visie hebt kun je daar doorheen kijken en de zorg verbeteren," aldus Frank Bluiminck, directeur van de VGN. Tijdens het congres deelden organisaties ervaringen over hoe er dicht bij de leefwereld van cliënten gebleven kan worden. Sprekers Arne Ehlhardt, Thom Verheggen, Erik Smid hielden de aanwezigen een spiegel voor hoe je als ouder, manager en klant zicht houdt op wat hiervoor nodig is.

Samenwerken is grootste schat

De aanwezigen gingen in de middag aan de slag met de schatkaarten waarop cliënten, familie en begeleiders, tijdens de werkconferentie op 13 april, hun gedachten schreven over wat er nog nodig is om samenwerking te verbeteren. De genodigden vulden deze schatkaarten aan met voorwaarden die organisaties hiervoor kunnen scheppen zonder meer regels te formuleren. De ingevulde resultaten werden aangeboden aan Frank Bluiminck.

Vanuit waarden zorg verlenen

Belangrijkste uitkomst is om zorg te verlenen waarbij de vragen en wensen van de cliënt centraal staan. Hierbij gaat het niet om geld en regels maar om aandacht, erkenning en tijd voor elkaar. 's Heeren Loo pleit dan ook om zorg te verlenen vanuit de dialoog. Lees onze position paper hierover.

Bekijk de sfeerimpressie

Benieuwd naar hoe het vakcongres was? Bekijk de sfeerimpressie:



Reacties

Er zijn nog geen reacties. Word de eerste.