Laatste nieuws
Sinds dit schooljaar werken de Lasenberg uit Soest, de Voorthuysenschool uit Leusden en het...
Na een succesvolle pilot met beeldzorg in de regio's Rivierenland, Midden-Nederland en de...
Vrijwilligers zijn ontzettend belangrijk. Vandaag, tijdens de Nationale vrijwilligersdag, worden...

Samenwerking in keten voor zorg voor mensen met licht verstandelijke beperking

In dit voorjaar zijn vijf organisaties; Humanitas DMH, RIBW Nijmegen en Rivierenland, LANDER, 's Heeren Loo Zorgroep en Iriszorg een samenwerkingsovereenkomst aangegaan om een passend aanbod samen te stellen voor mensen met een licht verstandelijke beperking in het rivierengebied.

Expertise benutten

Dit passende aanbod regelt de juiste zorg die mensen met een licht verstandelijke beperking nodig hebben in hun leven en daarbij preventief begeleiding krijgen om te zorgen dat zij geen verdere zorg of hulp nodig hebben. In deze begeleiding kunnen zij gebruik maken van samenwerkende zorgaanbieders. Om te zorgen dat zij passend begeleid worden is nu afgesproken dat deze zorgaanbieders afstemmen met elkaar als dat voor de cliënt van belang is. Of zij zoeken actief bij elkaar naar een passend vervolg van begeleiding. Hierdoor worden de expertises van alle organisaties beter benut. 

De samenwerking is een antwoord op de vraag die zorgkantoor VGZ heeft gesteld aan deze zorgaanbieders om de zorg voor mensen met een licht verstandelijke beperking als keten te ondersteunen. Doelstelling daarbij is om de wachtlijst voor de juiste zorg te beperken door sneller de juiste dienstverlening te kunnen aanbieden of een goed alternatief tijdelijk aan te bieden. Daarnaast kunnen alle zorgverleners nu makkelijker de juiste zorg organiseren doordat de organisaties onderling beter bekend zijn met de zorg die een ieder aanbiedt. In een maandelijks overleg worden de verzoeken van cliënten besproken en wordt een passend aanbod van zorg aangeboden. Wilt u meer weten over deze samenwerking of over de zorg die deze diverse partijen verzorgen, neem dan contact met hen op.

Positieve ervaringen

"In de afgelopen maanden hebben we al ervaren dat deze samenwerking er voor zorgt dat we veel beter de overdracht kunnen regelen tussen de betrokken organisaties die hulpverlening aanbieden aan een cliënt. Daarnaast krijgen we veel meer zicht op welke vragen mogelijk aan ons gaan gesteld worden, waardoor je je als organisatie hier op voor kunt bereiden en kan zorgen voor een goed intake en start van dienstverlening. Cliënten krijgen te maken met 1 persoon en daarmee kunnen ze veel beter een vertrouwensband mee opbouwen. De ondersteuning is adequaat en laagdrempelig omdat men niet steeds doorverwezen hoeft te worden. Het was onlangs prettig te horen dat een cliënt slechts één keer zijn verhaal hoefde te doen en daarna de juiste ondersteuning kon krijgen. Dat is een van de eerste resultaten die zichtbaar worden!" Aldus Miela Martis, persoonlijk begeleider bij 's Heeren Loo. 

Gertjan Fliers, teammanager Homerun van Humanitas DMH onderschrijft het verhaal van Miela. "Juist die samenwerking maakt dat snel ingespeeld kan worden op de vraag van de cliënt, waarbij Homerun, onderdeel van Humanitas DMH, de regie houdt."



Reacties

Er zijn nog geen reacties. Word de eerste.