Triple-C



Wat is Triple-C?

Triple-C staat voor Cliënt-Competentie-Coach. Triple-C is een behandelmodel dat uitgaat van de menselijke behoeften. We leggen de focus niet op het moeilijke gedrag. Maar we kijken juist naar hoe iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag zoveel mogelijk zijn normale leven kan oppakken. Met de dagelijkse routines die daarbij horen. Triple-C is succesvol. We passen het onder andere toe in onze VIC-Workhomes. 

De vraag of behoefte achter het gedrag 

Uitgangspunt is dat we kijken naar de menselijk behoefte van de cliënt, waarbij we de vraag achter het moeilijke gedrag onderzoeken. Dat kan lastig zijn. Zeker als de behoefte van de cliënt niet meteen duidelijk is, of als het gedrag gevaar oplevert voor de cliënt of zijn omgeving. We gaan ervanuit dat de cliënt ons iets wil zeggen met zijn gedrag. Bijvoorbeeld dat hij of zij de situatie niet overziet. Aan de mensen om hem of haar heen is het de taak om contact te blijven houden, de vraag of behoefte achter het gedrag te begrijpen en de begeleiding daarop aan te passen. Zo ontstaat vertrouwen en een basis voor de cliënt om zich weer te ontwikkelen en zo zelfstandig mogelijk te worden. 

Zo normaal mogelijk

Een ander belangrijk onderdeel van Triple-C is het gewone leven ervaren. Met een betekenisvolle invulling van de dag binnen de zorg, wonen, werk en vrijetijd. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar is dit voor cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag vaak niet. Ook in lastige situaties gaat het dagprogramma gewoon door. Bijvoorbeeld als iemand onrustig of agressief is. Samen zorgen we ervoor dat activiteiten een succes worden. Hierdoor groeit het vertrouwen tussen cliënt en begeleider, en neemt het zelfvertrouwen van cliënten toe. Waardoor het probleemgedrag afneemt.

Bron: ASVZ

Op de webpagina expertisecentrum MVG vind je meer informatie over behandeling en begeleiding van moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG).

Contact

Kunnen we je helpen?

Wil je meer weten over Triple C. Of heb je een vraag? We helpen je graag op weg. Je kunt ons op verschillende manieren bereiken. Per telefoon, e-mail of via social media. Net wat jij prettig vindt. Van maandag tot en met vrijdag zitten wij klaar om jouw vragen te beantwoorden. Van 08.30 uur in de morgen tot 17.30 uur in de avond.

Neem contact op