Mediawijsheid

Social media zijn leuk en handig, ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Maar ze brengen ook lastige keuzes en risico’s met zich mee. Want hoe zorg je voor privacy en veiligheid? Hoe ga je om met prikkels of contact met anderen. Wat deel je wel en niet? Daarom schreven we de notitie ‘Samen mediawijs’. We ontwikkelden het spel ‘Sociale Slimmeriken’. En we geven tips en maakten praatpapieren. Voor cliënten, begeleiders, ouders en familie. Samen maken we mensen met een verstandelijke beperking mediawijs.

Marloes de Ruiter

Marloes de Ruiter

Senior beleidsmedewerker

Contact

Kunnen we je helpen?

Wil je meer weten over mediawijsheid. Of heb je een vraag? We helpen je graag op weg. Je kunt ons op verschillende manieren bereiken. Per telefoon, e-mail of via social media. Net wat jij prettig vindt. Van maandag tot en met vrijdag zitten wij klaar om jouw vragen te beantwoorden. Van 08.30 uur in de morgen tot 17.30 uur in de avond.

Neem contact op

Kiezen of (online) delen

Hoe weet ik als begeleider wat mijn cliënt online doet? Vaak is het een afgesloten wereld waar je maar moeilijk bij komt. De valkuil is dat je dit accepteert en het links laat liggen. Maar uit onderzoek blijkt dat 80% van de problemen van onze jongeren te maken hebben met het gebruik van social media. Dus het is wel duidelijk dat we er iets mee moeten!

Het is dan ook geen kwestie van ‘kiezen of (online) delen’, zoals de titel van deze blog suggereert. Het is gewoon doen, want je cliënten zijn massaal online. Denk je van niet? Ja écht, en ook jij kunt nog een hoop leren. Misschien is dit een goede opstelling. Laat je maar informeren, want in het gesprek kan een interessante ontmoeting schuilgaan. Help je cliënten door assertief te zijn en vragen te stellen. En vooral door oprecht nieuwsgierig te zijn naar wat hem of haar online bezighoudt. Veel succes, en vooral: veel plezier!

Kans of risico?

  • Voor een jongen met autisme is communiceren in de direct contact met anderen ingewikkeld. Via social media lukt hem dat wel. Sterker nog, door social media bezoekt hij nu festivals en andere feesten. En hij gaat daar op een heel verantwoorde manier mee om. Voor hem is social media echt een verrijking.

  • Sommige cliënten delen graag filmpjes op YouTube, en krijgen daar dan vervelende reacties op. Omdat het gebruik van de social media vaak in gesloten omgeving plaatsvindt, is het voor medewerkers vaak lastig om de problemen te ondervangen. En dan komt het aan op open communiceren, het taboe doorbreken en zelf nieuwsgierig zijn naar wat het allemaal is.