Wonen in een wooncentrum

Lukt wonen in je eigen thuissituatie niet meer? Dan kun je bij ons terecht voor intensieve 24-uurszorg in een wooncentrum. Daar helpen we je om je vanuit eigen kracht een zo zelfstandig en volwaardig mogelijk leven te leiden, met behoud van eigen regie.

Samen met jou en je familie onderzoekt een zorgconsulent waar je ondersteuning bij nodig hebt. Vervolgens kijken we welk wooncentrum het beste bij je past. Soms is er een wachttijd. Dan onderzoeken we samen met jou en je familie hoe we die wachttijd kunnen overbruggen. Daar betrekken we eventueel ook andere mensen uit jouw netwerk bij.

  • In de meeste wooncentra woon je een appartement dat je helemaal naar eigen smaak kan inrichten. Het appartement heeft een woonkamer met keuken, een slaapkamer, een berging en een ruime (aangepaste) badkamer. De ramen zijn zo geplaatst, dat je ook in zittende of liggende houding een goed uitzicht hebt. In enkele oudere wooncentra hebben de appartementen geen aparte slaapkamer. 

    In de nieuwere wooncentra gebruiken we ook moderne technieken. Zo kun je bijvoorbeeld via je tablet of telefoon overal in het gebouw beeldcontact maken met je begeleiders, de intercom van de hoofdentree beantwoorden, voordeuren openen en de lichten en gordijnen in het appartement bedienen.

    Contact met anderen

    De meeste locaties hebben een gemeenschappelijke ruimte en een tuin waar iedereen gebruik van kan maken. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om andere te ontmoeten en dingen met hen te ondernemen. De wooncentra staan midden in de wijk, dus ook daar zie en ontmoet je andere mensen. Ook stimuleren we jou bij het onderhouden van contact met familie en het opbouwen van een eigen netwerk vanuit het wooncentrum.

  • Wil je je talenten en mogelijkheden verder ontwikkelen? Of vind je het moeilijk om bijvoorbeeld de deur uitgaan en anderen te ontmoeten? We helpen jou daar graag bij.

    Wat wil je bereiken en wat zijn je mogelijkheden? Dat bespreken we altijd met jou en je familie. Daarna maken we een plan waarbij je stap voor stap aan je doelen werkt. Ook bespreken we waar je het beste tot je recht komt: alleen of in een groep, in een prikkelarme omgeving of juist in een levendige omgeving. Jouw familie kan daarin met je meedenken.

    Aan de slag

    Een vast onderdeel van jouw traject is het ontwikkelen of onderhouden van je vaardigheden. Daarvoor kun je terecht in een van onze Talentencentra. Denk hierbij aan werken aan je conditie, computervaardigheden of fijne motoriek. Net waar jij het meeste aan hebt in jouw dagelijks leven. Naarmate je je (nieuwe) talenten verder ontdekt en ontwikkelt, groeit je zelfvertrouwen. Zodat je ook andere dingen durft aan te pakken. Bijvoorbeeld een opstap naar werk of meer sociale contacten. Jouw aanwezigheid op het Talentencentrum geeft ook structuur en een zinvolle daginvulling. En als jouw familie dat willen, kan zij met je mee naar het Talentencentrum. Maar natuurlijk kunnen zij in de tijd ook dingen voor zichzelf ondernemen.

  • Wil je van betekenis zijn voor anderen en meedoen in de samenleving? Met voldoende eigen regie? Een zinvolle en plezierige werkplek helpt daarbij. Daarom ontdekken we samen met jou jouw mogelijkheden om te werken. En we begeleiden je bij het vinden van een passende en plezierige werkplek, al dan niet betaald.

    Samen met je begeleider breng je jouw wensen en vaardigheden in kaart. Vervolgens zoeken we samen naar een passende opleiding of werkplek bij een bedrijf. Belangrijk is dat je daar in je eigen tempo en naar je eigen mogelijkheden kunt werken.

    En heb je eenmaal een werkplek, dan begeleiden en coachen we jou. Bijvoorbeeld met een inwerkprogramma of het maken van werkschema's, het aanpassen van je werkplek en persoonlijke verzorging. Natuurlijk helpen we je ook bij het aanvragen van hulpmiddelen. Daarnaast kunnen we je begeleiden in de communicatie met je collega’s. Maar ook als je geen begeleiding nodig hebt, houdt een medewerker contact. Zo is er altijd iemand die met je mee kan denken.

Contact

Heb je vragen of wil je je aanmelden? Bel dan gerust met de afdeling Klant en Advies via telefoonnummer 050 - 597 38 20. Van maandag t/m vrijdag van 9.00 uur tot 13.30 uur krijg je ons meteen aan de lijn. Buiten die tijden kun je de voicemail inspreken of een e-mail sturen naar klantadvies.dnb@sheerenloo.nl.

Terug naar boven