“Het maakt me blij dat ik dit kan doen voor een ander”


Wilma is enthousiast, vrolijk en werkt al ruim 5 jaar met heel veel plezier op Het Westerhonk. Op de woning waar zij voor cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag werkt, wordt veel gelachen en is het gezellig. Wilma is in voor een geintje, maar de zorg voor de bewoners moet staan als een huis, ook tijdens de coronatijd. Want structuur is belangrijk voor deze doelgroep. Wilma: “De cliënten moeten van mij op aan kunnen. Ja is ja en nee is nee, ik ben heel consequent. Zo weten ze waar ze aan toe zijn. Geduldig wachten en blijven vragen. Zo vinden een aantal cliënten het leuk om een rondje te rijden in de auto. Dit doe ik dan ook regelmatig. Een cliënt die ook geïnteresseerd leek vroeg ik of hij meewilde. Dat vond hij veel te spannend, maar na aantal keren vragen ging hij mee. Wat waren we trots op elkaar!”

We spraken elkaar in 2019, is er iets veranderd sinds die tijd?


Wilma: ”Ja, de samenstelling van de groep op woning is veranderd. Een aantal oudere cliënten is verhuisd naar een woning die beter bij hen past en we hebben er een aantal twintigers bij gekregen. Hiermee is de dynamiek op de woning toegenomen. De cliënten vertonen meer gedrag en daar kan ik goed mee omgaan. Ik houd wel van een beetje leven in de brouwerij. Wat er ook veranderd is, is dat er meer contact is met de ouders van deze jongeren. Zij willen graag betrokken zijn bij de zorg voor hun kind en dat begrijp ik, als moeder, helemaal. We werken nu dus veel meer vanuit de driehoek verwant, cliënt en begeleider.”

Hoe heb jij begeleiden in de coronatijd ervaren en hoe ziet jouw dag eruit?


Wilma: “Om half zeven ’s morgens komt de oppas voor mijn twee dochters en ga ik de deur uit. Op de woning neem ik eerst de overdracht door, dan weet ik wat er in de vorige dienst gebeurd is. Dan maak ik de bewoners wakker, gaan ze douchen, geef ik medicatie en ontbijten we. Omdat de cliënten nu niet naar hun eigen dagbesteding gaan in verband met de coronamaatregelen, gaan we met elkaar naar de locatie die we tot onze beschikking hebben om zelf dagbesteding te geven aan onze cliënten. Dit was in het begin even wennen, maar ik vind het superleuk om dit deel ook te zien en te beleven met de cliënten! Voor de cliënten zelf is het rustiger omdat ze nu altijd met dezelfde groep naar dagbesteding gaan en dat merk ik in hun gedrag. Ze In het weekend draai ik vaak avonddiensten en dan koken we ook voor de groep. Het is echt mijn tweede gezin. Maar ben ik er tijdens een ochtenddienst, dan krijgen de cliënten die dit lekker vinden een ontbijt op bed…. Het is tenslotte weekend 😊. Ik heb zelf geen negatieve ervaringen opgedaan in het afgelopen coronajaar. De samenwerking met de collega’s van dagbesteding is heel goed en de zorg voor de cliënten staat nog steeds als een huis!"

Hoe vind jij het om met deze doelgroep te werken?


Wilma: “Super! De reacties die ik van hen krijg zijn hartverwarmend. Ik krijg regelmatig knuffels en ze zijn blij om met te zien. Ik probeer altijd net even iets extra’s voor ze te doen. Zoals een keer een voetenbadje, even lekker een bodylotion op doen of een eindje rijden in de auto. Als ik dan die blije gezichten zie, weet ik waar ik het voor doe. En natuurlijk maken we ook wel eens incidenten mee in de groep, maar daar kan ik goed mee om gaan. Als het gebeurt dan bied ik nabijheid. Dan merkt de cliënt dat ik niet schrik en dat ik naast hem of haar blijf staan. Nieuwe collega’s kunnen hiervan schrikken. Ik laat het diegene dan zelf oplossen, maar ga naast mijn collega staan, zodat hij of zij zich veilig voelt.”

Wat zijn jouw drijfveren en wat doet het werk met jou?


Wilma: “Mensen helpen en de liefde geven die ze verdienen. Daar doe ik het voor. Ik word er nog enthousiaster en vrolijker van. Ik krijg zoveel terug voor de zorg die ik hen bied, daar krijg ik energie van. Het maakt me blij dat ik dit kan doen voor een ander. ”

Wat heb je nodig als begeleider van mensen met moeilijk verstaanbaar gedrag?

Wilma: “Je moet stevig in je schoenen staan en niet terugschrikken van afwijkend gedrag. Verder zijn geduld en humor belangrijk. De cliënten houden van aandacht. En net even wat extra aandacht bieden, ze vertroetelen, daar worden ze happy van. ”