Dit levert innovatie op

Van stress meten bij cliënten tot slimmere zorgprocessen. Innovatie maakt het mogelijk.

Dezelfde dingen anders doen

Technologie en digitalisering geven ons nieuwe mogelijkheden om dingen anders te doen. Dat helpt ons om zorgprocessen te verbeteren. Ook helpen deze ontwikkelingen cliënten bij een zelfstandiger en prettiger leven. Onderstaand enkele voorbeelden.

  • Wanneer je een Virtual Reality (VR) bril opzet, waan je je in een andere wereld. Daardoor ontstaan er veel nieuwe mogelijkheden voor cliënten. Zo kunnen zij praktische vaardigheden trainen, zoals boodschappen doen. Maar ook oefenen met sociale vaardigheden, waarbij cliënten bijvoorbeeld leren om op een goede manier grenzen aan te geven. Een andere toepassing is het verminderen van angst. 

    Met virtual reality gaat er voor cliënten ook een wereld van ontspanning open, zoals zwemmen met dolfijnen of het maken van een mooie natuurwandeling.

  • Een Augmented Reality (AR)-bril is een bril met een camera en een oortje. Als een begeleider deze bril draagt, kan bijvoorbeeld een gedragswetenschapper live meekijken via een tablet of smartphone. Zo kan de gedragswetenschapper observeren zonder dat hij of zij lijfelijk aanwezig is en daarmee het gedrag van de cliënt beïnvloedt.
    De gedragswetenschapper kan de begeleider op dat moment ook coachen via het oortje of aantekeningen maken en bevindingen na afloop bespreken.

    Ook kan de AR-bril gebruikt worden om anderen snel en gemakkelijk te laten meekijken. Bijvoorbeeld een fysiotherapeut als een cliënt anders loopt of een verpleegkundige als een cliënt een wondje heeft. Ook kan een nieuwe begeleider via de AR-bril gecoacht worden als hij of zij voor het eerst een cliënt begeleidt.

  • Met beeldbellen kunnen verwanten gemakkelijk even contact hebben met de cliënt. Een kort praatje over de afgelopen dag of het uitje met de groep, nieuwe spullen laten zien of samen een liedje zingen. Een uitkomst, zeker in de coronaperiode waarin bezoek soms niet of beperkt mogelijk was.

    Maar ook in de begeleiding van de cliënt biedt beeldbellen voordelen. Je kunt snel even iemand geruststellen en vaker contact onderhouden met cliënten die wat verder weg wonen. 

  • MijnEigenPlan is een interactief en digitaal planbord. Daar staat alles op wat te maken heeft met de dagindeling van de groep en de cliënt. De cliënt kan nu bijvoorbeeld met en zonder begeleider zijn of haar dagprogramma inzien, bekijken wie er werkt en wat er op het menu staat. Dat geeft duidelijkheid en rust. We testen nu of MijnEigenPlan bijdraagt aan het verlagen van de werkdruk voor medewerkers. En bijdraagt aan het vergroten van de zelfredzaamheid en zelfvertrouwen van cliënten. 

  • Robot Maatje is een sociale robot. Hij geeft cliënten structuur  en helpt bij het vasthouden van een prettige daginvulling. Zo herinnert Maatje een cliënt aan zijn afspraken. Maar hij kan nog veel meer.  cliënten kunnen spelletjes spelen met Maatje spelen of hem zo programmeren dat hij reageert op sleutelwoorden. Begint een cliënt bijvoorbeeld altijd te vloeken als spanning oploopt, dan kan Maatje daarop reageren en de cliënt helpen om iets anders te gaan doen.
    Maatje is een echt vriendje, hij ziet er leuk uit en kan grapjes uithalen, zoals dansen en scheten laten.

    Lees meer over Robot Maatje.

    Naast Robot Maatje maken we gebruik van veel meer robots, zoals Tessa Tinybot, die helpt de dagstructuur te bewaken
    Ook gebruiken we robotkatten en -honden. Deze robots reageren met bewegingen en geluiden op de aanraking en stem van de cliënt. 
    Daarnaast testen we robots die bijvoorbeeld receptiewerkzaamheden kunnen uitvoeren zodat cliënten kunnen beeldbellen met hun ouders.

  • Cliënten met lichamelijke beperkingen kunnen niet altijd zelf de gordijnen opendoen, koffiezetten of hun televisie bedienen. Daarvoor zijn ze afhankelijk van hun begeleiders. Maar met Google home kunnen deze cliënten nu via een slimme speaker apparaten met hun stem bedienen. Daardoor hoeven zij niet meer te wachten op hulp van hun begeleiders en kunnen zij veel zelfstandiger leven.

  • Robins Wereld is een online educatieve game voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking. Voor deze groep kinderen bestaan er bijna geen games, terwijl zij natuurlijk ook graag mee willen doen. Ook zagen we dat in het onderwijs voor deze kinderen nog weinig aandacht besteed wordt aan het leren leren. Robins wereld helpt daarbij en maakt leren leuk. Dat is belangrijk. Zeker bij kinderen met een verstandelijke beperking. De game traint vier vaardigheden: aandacht, impulscontrole, werkgeheugen en probleemoplossend vermogen. Robins Wereld speel je op een computer of iPad. Begeleiders kunnen het gebruiken op een orthopedisch kinderdagcentrum of binnen het ZML onderwijs.

    Robin is de hoofdpersoon en beleeft avonturen, maar heeft daar wel hulp bij nodig. Bijvoorbeeld: als hij zijn bal kwijt is, moet de speler die zoeken. En is de bal gevonden? Dan klinkt er een muziekje of doen apen een dansje als beloning. Lukt het niet om de bal te vinden, dan geeft een hand op het scherm een hint.

    Robins Wereld is ontwikkeld door 's Heeren Loo i.s.m. Mediaheads en de AFAS foundation. In 2020 won de game IPON Award.

  • Mensen met een beperking kunnen vaak niet goed aangeven dat zij gestrest raken. Zij kunnen dan met agressie naar zichzelf of anderen reageren. Door stress goed te leren herkennen bij een cliënt, kunnen we hem of haar eerder helpen om te ontspannen.  

    Bij de stressmeting met HUME krijgen cliënten een borstband en een polsband om. Die banden meten hartslag, temperatuur, zweetproductie en beweging van de cliënt; allemaal aanwijzingen voor stress. Naast deze meting maken we ook opnames met een camera. De persoonlijk begeleider bekijkt deze beelden samen met de gedragswetenschapper en eventueel verwanten. Welk gedrag zien zij en wanneer loopt spanning op? De resultaten worden vergeleken met de metingen. Zo leren we welk gedrag hoort bij de opbouw van spanning bij een cliënt. 

    We gebruiken de HUME om te ontdekken waar spanning of complex gedrag vandaan komt bij cliënten. Maar ook om gedurende een dag de spanning te meten en daarop tijdig in te spelen door de cliënt te helpen de spanning te verlagen. Tenslotte kunnen we de HUME gebruiken om onze zorg aan te passen, waardoor wat wij doen geen spanning veroorzaakt bij de cliënt. 

    HUME
  • signaLEREN is een app waarmee de cliënt snel kan zien of hij gespannen is en hoe erg die spanning is. De app helpt hem daarna om die spanning te verminderen. Zo zitten er filmpjes in de app of geluidsfragmenten die de cliënt zelf gekozen heeft en hem helpen weer rustig te worden. Kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen krijgen zo meer inzicht in en grip op hun spanning, zonder dat ze daar een begeleider bij nodig hebben. 

  • Bewegen is gezond. Maar voor mensen met een verstandelijke beperking is bewegen niet altijd vanzelfsprekend. Natuurlijk stimuleren de behandelaars en begeleiders cliënten om te bewegen. Innovatie kan daarbij helpen. 
    De Moofie beweegstok is een mooi voorbeeld. De gekleurde stok geeft de cliënt gesproken opdrachten om een gekleurd vak aan te raken. 

    beweegstok
    innovatie

Andere dingen doen

Sommige vragen zijn zo ingewikkeld en breed dat we meer tijd nodig hebben. Met cliënten, medewerkers en specialisten uit de organisatie zoeken we vervolgens naar de beste oplossing.   

  • Eén op de drie cliënten voelt zich wel eens eenzaam. Een ruim sociaal netwerk kan helpen in de strijd tegen eenzaamheid. Maar hoe leer je nieuwe mensen kennen als je ze nooit tegenkomt? Met het project ‘Wil je er voor me zijn’ zoeken we in een regio naar mogelijkheden voor meer spontane ontmoetingen.

  • Iedere cliënt heeft recht op medische zorg. Door een dreigend tekort aan artsen verstandelijk gehandicapten kan deze zorg in de toekomst in de knel raken. Daarom denken we nu al na over hoe we de medische zorg anders kunnen inrichten. Dat doen we met zorgprofessionals, medewerkers en woonlocaties. Daarbij kijken we naar  hoe we anders kunnen samenwerken en hoe we de juiste mensen op het juiste moment kunnen inzetten. Zo zorgen wij nu en in de toekomst voor goede zorg voor onze cliënten.

Innovaties uitproberen

Kansen om te vernieuwen en verbeteren met innovatie moet je leren zien. Dit geldt voor iedereen: cliënt, verwant en medewerker. Sommige kansen kun je zelf oppakken, bij andere heb je hulp van ons nodig. Door met zijn allen anders te kijken en te doen, kunnen we echt veranderen.

Innoveren is maatwerk; wat bij de een fantastisch werkt, doet dat bij de ander soms niet. Daarom kunnen cliënten en medewerkers producten uitproberen om zo de beste innovatieve oplossing voor hun vraag te vinden.


Innovatiekoffer

De innovatiekoffer zit vol producten waarmee cliënten:

  • meer regie op hun leven krijgen
  • op een andere manier contact kunnen leggen met onze medewerkers
  • zich kunnen vermaken
  • tot rust kunnen komen op een drukke groep.

Eén koffer gaat naar bijeenkomsten waar veel medewerkers aanwezig zijn. De overige twee gaan steeds drie maanden naar een regio. Daar zorgt een innovatieambassadeur ervoor dat cliënten en medewerkers producten gaan uitproberen.

Innovatielabs


In onder andere Apeldoorn en Ermelo hebben we ruimtes waar cliënten en medewerkers producten kunnen uitproberen. In deze ruimtes werken cliënten. Zij testen zelf nieuwe producten en adviseren andere cliënten over welk product een antwoord op hun vraag kan zijn. 

Meer weten?

Wil je meer weten over onze innovaties of over mogelijkheden om innovaties uit te proberen? Mail dan naar e-mailadres: innovatie@sheerenloo.nl

Terug naar boven