Veelgestelde vragen webinar ‘Stress herkennen en ermee omgaan’

  • Zoveel mogelijk proberen te activeren. Ook als het lijkt dat iemand niet kan of wil, is dat de manier om iemand weer te activeren. Een vast ritme en vast programma helpen hierbij.

  • Dit is heel erg persoonlijk. Veelgebruikte manieren om stress te verlagen zijn: de stressor weghalen, diep ademhalen, even stevig gaan staan, muziek luisteren, of een rondje lopen. Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Het is fijn om dit voor jezelf en je cliënt uit te zoeken. Het begint altijd met herkennen van de signalen bij jezelf en bij de cliënt.

  • Het is normaal en gezond dat de stress in spanningsvolle situaties oploopt. Het is wel belangrijk dat je zicht krijgt op je eigen stress. Zodat je weet hoe je kunt handelen. Als je zelf veel stress ervaart, zul je er minder goed voor je cliënt kunnen zijn. Als jij de stress weer kunt hanteren, helpt dit om in contact te blijven met de ander en hem of haar te helpen om ook de spanning te verlagen.

  • Door je cliënt goed te (leren) kennen, herken je signalen van ongemak of stress zonder dat hij of zij dit met woorden aangeeft. Wellicht is er van jouw cliënt ook al eens een signaleringsplan gemaakt waarin de signalen beschreven zijn? Als je ongemak of spanning herkent, kun je je cliënt helpen het ook te herkennen door het voor hem of haar te ondertitelen. Door bijvoorbeeld te zeggen: “Ik zie dat je het niet leuk vindt”. Of: “Ik zie dat je het spannend vindt”. Stel je cliënt vervolgens gerust en benoem wat je van hem of haar verwacht. Door bijvoorbeeld te zeggen: “Dat snap ik goed. Maar ik ga je helpen, kom we gaan….”.

  • Inderdaad er moet vaak zo veel… En al die taken kunnen het contact tussen jou en je cliënt in de weg staan. Het helpt om een planning te maken voor je dienst begint. Wat moet echt gebeuren? Wat zou fijn zijn als het lukt? En wat is niet nodig? Door dit voor jezelf helder te hebben, weet je wat je te doen hebt en houd je meer tijd over voor het contact met je cliënt. Misschien kan je trouwens ook je cliënt betrekken bij de taken die je doet? Meehelpen de was vouwen en rondbrengen, of de post wegbrengen vinden ze misschien best leuk?