Mediawijsheid

Mensen met een verstandelijke beperking hebben soms moeite (social) media goed te gebruiken en de juiste inschatting te maken. Bijvoorbeeld als het gaat om prikkels, foto's en persoonlijke informatie delen, contact met anderen, privacy en veiligheid. Daarom schreven wij de beleidsnotitie 'Samen mediawijs' en maakten hierbij een handige toolkit.

Social media; kiezen of (online) delen

Hessel Rienstra is trainer/coach ervaringsdeskundigen en procesbegeleider Samen In Regie bij ’s Heeren Loo. Hij heeft veel ervaring met het gebruik van social media door mensen met een verstandelijke beperking. Zo maakte hij het spel ‘Sociale Slimmeriken’. Hessel schreef ook deze column over de kansen en risico’s van het gebruik van social media.

“De online wereld is inmiddels ongekend groot. Ook onze cliënten zijn massaal online gegaan om spelletjes te spelen, informatie te delen en wellicht om in contact te komen met andere mensen. Dat veel van onze cliënten waarschijnlijk meer weten van social media dan jijzelf, is niet onwaarschijnlijk. Zeker de LVB-doelgroep is veel online en we zien ook vaak dat er situaties ontstaan die problemen opleveren. Elkaar verkeerd begrijpen, ruzies via Facebook, discriminatie, bedreiging. Het zijn geen nieuwe thema’s, maar de online variant vraagt wel een andere begeleiding.

Hoe weet ik als begeleider wat mijn cliënt online doet? Vaak is het een afgesloten wereld waar je maar moeilijk bij kunt komen. De valkuil is dit te accepteren en het links te laten liggen, want uit onderzoek blijkt dat 80% van de problemen van onze jongeren te maken hebben met het gebruik van social media. Dat we er iets mee moeten is dus wel duidelijk!

Het is dus eigenlijk niet ‘kiezen of (online) delen’ zoals mijn titel suggereert. Het is gewoon doen, want je cliënten zijn massaal online. Denk je van niet? Ja écht, en ook jij kunt er nog een hoop van leren. Wellicht is dit een goede opstelling. Laat je maar informeren, want in het gesprek kan een interessante ontmoeting schuilgaan.

Help je cliënten door assertief te zijn, vragen te stellen en vooral door oprecht nieuwsgierig te zijn naar wat hem of haar online bezighoudt. Veel succes, en vooral: veel plezier!

Praktische voorbeelden

Kans

Een jongen met autisme, communiceren in de directe lijn is voor hem ingewikkeld. Via social media lukt hem dat wel. Sterker nog, door social media bezoekt hij nu festivals en andere feesten, en gaat daar op een heel verantwoorde manier mee om. Voor hem is social media dus echt een verrijking. 

Risico

Natuurlijk zijn er ook ervaringen die minder positief zijn. Cliënten die graag hun filmpjes delen op YouTube, maar daar vervelende reacties op krijgen. Doordat het gebruik van de social media vaak in gesloten omgeving plaatsvindt, ondervangen medewerkers vaak moeilijk de problemen die het oplevert. Open communiceren, taboe doorbreken en eventueel zelf nieuwsgierig zijn naar wat het allemaal is.”

Wil je meer weten over de ervaringen van Hessel? Volg hem dan op Twitter: @HesselRienstra.

Direct contact

 

MA-VRIJ  08:00-18:00 UUR

0800-3 55 55 55
WHATSAPP: 06-83 36 20 29
zet dit nummer in uw contacten
CONTACTFORMULIER