BHV Het Westerhonk zoekt collega's

Lidewije en Michelle, twee stoere dames, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Beide zijn ploegleider bij het BHV-team van Het Westerhonk. Lidewije vindt het belangrijk om, naast haar werk als persoonlijk begeleider, te zorgen voor een veilige woon- en werkomgeving van cliënten en collega’s. Ze is direct, eerlijk, oplossingsgericht en houdt van doorpakken. Eigenschappen die goed van pas komen als bedrijfshulpverlener (BHV’er). De vrolijke, durfal Michelle is begeleider C+ van cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag. Haar motto is: “niet lullen maar poetsen” en dat komt goed tot uiting als er een incident is, want dan gaat ze ervoor. 

Wat doet een BHV’er?
Lidewije:
“Als BHV’er ondersteun je begeleiders en cliënten bij incidenten. We vragen aan de begeleider wat ze van ons nodig hebben en gaan handelen. Je kunt hierbij denken aan incidenten als een brandmelding, vermissing, agressie of een ongeval. Stel dat het bijvoorbeeld om een vermissing gaat, dan gaan we naar de woning en vragen naar de gemoedstoestand van de cliënt en het signalement. Soms gaan we zoeken en soms laten we dat aan andere hulpdiensten over. Michelle: “Bij een brandmelding wordt automatisch de brandweer ingeschakeld en gaan wij naar de BHV-bus en rijden naar de woning waar brand is en kijken hoe we kunnen ondersteunen. En als bij een incident een ambulance nodig is, vangen wij deze bij de ingang van Het Westerhonk op en gidsen die naar de locatie.” Lidewije: “Naast de ondersteuning bij incidenten helpen we ook bij evenementen. Dat doen we samen met de tweedelijns groep. Dat zijn collega’s die BHV’er en EHBO-er zijn.”

Hoe vaak heb je dienst als BHV’er? 

Lidewije en Michelle:
“Je moet eens in de vier weken een week lang, 24 uur per dag beschikbaar zijn en binnen vijf minuten ter plekke kunnen zijn.” Lidewije: “Als ik BHV-dienst heb, draai ik op de woning altijd de vroege dienst, dan kan ik makkelijker weg.” Michelle: “Ik werk nooit alleen, dus ik kan over het algemeen makkelijk weg als er een incident is.” Lidewije: “Het is beste wel een verantwoordelijkheid, want ook in je vrije tijd moet je er rekening mee houden dat je altijd binnen vijf minuten op Het Westerhonk kan zijn. Ik ben wel eens zes keer op een dag opgeroepen. Dat is soms best zwaar, maar je weet waar je het voor doet. Als je een incident tot een goed einde hebt gebracht, heb je een voldaan gevoel.”

Hebben jullie wel eens grote incidenten meegemaakt?

Lidewije en Michelle:
“Ja dat maken we regelmatig mee. Bijvoorbeeld reanimaties, brand of vermissingen. Gelukkig kunnen we bijna al deze situaties tot een goed einde brengen. Ons doel is dat de cliënt en de omgeving veilig is. En natuurlijk is het wel eens spannend. Maar we blijven rustig en proberen ook de rust erom heen te creëren. Indien nodig roepen we er hulp bij.”

Hoe vaak oefenen jullie met het BHV-team of krijgen jullie een opleiding?

Lidewije en Michelle:
“Elk jaar doen we een herhaling van de opleiding en we oefenen elke eerste en derde woensdag van de maand. Dan zetten we een oefening uit voor de ploegleiders. Dat is heel belangrijk, want zo blijft je kennis up tot date en weet je wat je moet doen in verschillende situaties.”

Lidewije en Michelle zijn dringend op zoek naar collega’s die het BHV-team komen versterken. Werk jij bij Het Westerhonk? Sta jij stevig in je schoenen, ben jij oplossingsgericht en wil jij je steentje bijdragen aan een veilige woon- werkomgeving van medewerkers en cliënten? Kun jij uit je rol als begeleider stappen en de rol van hulpverlener voor 100% uitvoeren? Neem dan contact op met BHV Het Westerhonk via bhv.monster@sheerenloo.nl

Gerelateerde items

Terug naar boven