Bij Poelgeest draait alles om het geven van ruimte en het maken van eigen keuzes
Annette van Dam is inmiddels twee jaar manager bij Poelgeest, zij begon daar in de coronatijd. In die periode was alles natuurlijk anders, en veel cliënten kwamen om verschillende redenen niet meer terug naar deze dagbesteding. Nu zijn er gelukkig weer voldoende cliënten. Samen met Kim van der Linden, persoonlijk activiteitenbegeleider, neemt Annette ons mee in het verhaal over het succes van deze dagbesteding Poelgeest in Oegstgeest.
Annette: “In de afgelopen anderhalf à twee jaar zijn er 15 nieuwe cliënten bijgekomen, dat is heel veel. Deels vanuit de woningen in Oegstgeest, maar we hebben ook een nieuwe aanwas via mond-tot-mondreclame gekregen. Ook cliënten die op het woonzorgpark in Noordwijk wonen, hebben we mogen verwelkomen op onze locatie. Hierdoor zitten we nu weer aardig vol met in totaal 41 deelnemers. Collega’s hebben zich hier echt voor ingezet, want er zijn ook dit jaar nog best wel veel nieuwe cliënten geplaatst. Het is toch superfijn dat het team ondanks de hoge werkdruk en problemen met bezetting, toch blijft kijken of we een cliënt een plek kunnen bieden.”
Kim: "We hebben vier lokalen die allemaal aan het plein liggen, en we hebben ook nog het oude kantoor dat we gebruiken voor een groep oudere mensen en voor een dame die meer zorg nodig heeft. Daar is het rustiger en meer gericht op hun leeftijd, gewoon een huiskamer met altijd hetzelfde personeelslid in de buurt, wat voor hen erg prettig is.
We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de cliënten bij het organiseren van activiteiten. In lokaal twee houden we bijvoorbeeld huiskamerbijeenkomsten waarbij de cliënten hun eigen activiteiten mogen kiezen. Er wordt gestemd en uiteindelijk wordt de activiteit gekozen op basis van hun voorkeur. We betrekken de cliënten ook bij het uitkiezen van meubels of andere materialen, zij mogen hun stem geven. En op vrijdagmiddag organiseren we altijd een leuke activiteit, zoals optredens, een thema feest en andere activiteiten die cliënten leuk vinden. Dit brengt veel interactie en gezelligheid met zich mee. Een keer per jaar hebben we familiedag en we organiseren een kerstbijeenkomst."
Annette: “Op onze Facebook pagina voor verwanten plaatsen we regelmatig foto's en updates over wat we doen. Dat wordt goed ontvangen door de ouders en verzorgers van onze cliënten. Zij vinden het leuk om te zien welke activiteiten we doen. En als we een keer hulp nodig hebben, dan kunnen we dat daar ook vragen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het in elkaar zetten van een Ikea kast.”
Ster van de maand
Kim: "Elke maand kiezen we een cliënt uit die we benoemen tot 'Ster van de Maand.' We vragen de cliënt wat hij of zij het liefste zou willen. Dat gaan we dan op een dag organiseren. Dat kan een treinreis zijn, een praktische knutselkast op wielen, een eigen muziekinstrument en zoals je ziet windmolentjes. Een cliënt is daar helemaal gek op, dus we hebben er lekker veel gekocht in allerlei vrolijke kleuren. We zetten op deze manier het lokaal budget op een andere manier in. Het is een manier om de cliënten te waarderen en hun eigen inbreng te stimuleren. De ster van de maand is vaak erg trots, en het is leuk om te zien hoe ze genieten van de aandacht.
Toekomstplannen
We hebben zeker dromen voor de toekomst. Een van de dingen waar we aan werken, is het verbeteren van ons buitenterras. We willen graag schaduwdoeken en afdakjes plaatsen, zodat de cliënten ook buiten activiteiten kunnen doen zonder zich zorgen te maken over de zon of de regen. We hebben zelfs gedacht aan het aanschaffen van een verrijdbare basketbalpaal, zodat ze hier kunnen basketballen. Het buitenterrein is een belangrijk onderdeel van onze dagbesteding, en we willen ervoor zorgen dat het een plek is waar iedereen van kan genieten.”