Vacatures 14 nieuw

Cliënten kunnen zelf hun dossier inzien, dit vinden zij ervan

Cliënt

Alle afspraken rond de cliënt worden digitaal vastgelegd in het ECD: Caress. Sinds 2017 hebben cliënten de mogelijkheid om hun persoonlijk plan en rapportage ook zelf in te zien via ‘MijnCaress voor Cliënten’. Zo krijgen zij meer regie over hun persoonlijk plan. Bovendien helpt het ons om beter samen te werken in de driehoek. Want doordat de cliënt (of verwant) meer betrokken is bij het plan en hier vragen over stelt, ontstaan er goede gesprekken.

MijnCaress

Een cliënt beslist zelf wie er mee mag lezen. Wanneer de cliënt dit zelf niet kan of wil, kan iemand anders dit voor hem doen. Bijvoorbeeld een familielid. Zo is iedereen in de driehoek (cliënt, verwant/vertegenwoordiger en begeleider) op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen

 “Ik heb het recht mijn eigen dossier in te zien”

Cliënt Bryan is er blij mee: “Ik vind ‘mijnCaress voor Cliënten’ belangrijk omdat ik het recht heb om mijn eigen persoonlijk plan in te zien. Het gaat natuurlijk over mijzelf. Als ik bijvoorbeeld ergens mee zit en het staat in mijn plan, dan kan ik het op mijn tablet aan mijn moeder of begeleider laten zien. En lees ik iets waar ik het niet mee eens ben, dan praat ik daarover met mijn begeleider.

Mijn ouders mogen niet in ‘mijn Caress voor Cliënten’ kijken. Dat vind ik niet nodig. Maar ik heb duidelijke afspraken gemaakt over wanneer dat wel mag. Soms praat ik met mijn ouders over wat er in mijn dossier staat. Tijdens de jaarlijkse planbespreking met mijn persoonlijk begeleider en mijn ouders praten we er wel altijd over.”

“Ik vraag liever aan de begeleiding wat ze hebben opgeschreven”

Daphne kijkt niet via ‘mijnCaress voor Cliënten’ in haar persoonlijk plan: “Dat geeft me te veel spanning. Dan hoeven begeleiders ook niet anders over mij te schrijven. Als ik wil weten wat er in mijn plan staat, dan vraag ik het wel aan de begeleiding.

Mijn ouders mogen ook niet kijken van mij. Persoonlijk contact met hen helpt mij beter. En ze hoeven ook niet alles te weten wat mijn begeleiding over mij schrijft.

“Voorheen had ik geen idee wat er dagelijks gebeurde”

Vader L: “Ik kijk met mijn zoon mee in MijnCaress. Dat is echt een stap vooruit. Voorheen had ik geen idee wat er dagelijks gebeurde. Nu weet ik het van de hele week. Ook de ondersteuning van mijn zoon is veel persoonlijker geworden. Zij zijn nu meer de coach van mijn zoon. Dit zie ik terug in het plan. We hebben bijvoorbeeld een afspraak dat hij vaker zijn bril ophoudt omdat hij heel slecht ziet. Zo wordt zijn leefwereld letterlijk groter. Hij speelt nu ook meer op de grond en loopt meer rond in het gebouw. Hij lijkt ook tevreden. Zo wordt in kleine stappen zijn leven beter.”

“De openheid wekt juist vertrouwen bij cliënten"

Jakolien is de persoonlijk begeleider van Bryan. Zij vindt het prettig dat cliënten kunnen meelezen in hun dossier: “Ik ervaar het als positief dat Bryan weet wat ik over hem schrijf en dat ik me houd aan wat we hadden afgesproken. Rapporteren in eenvoudige taal probeer ik altijd al te doen. Dus dat vraagt geen extra aandacht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me er niet de hele tijd bewust van ben dat hij kan meelezen.

Een andere cliënt heeft weinig vertrouwen in de begeleiding. Het helpt hem om zijn dossier te lezen. Juist bij negatieve voorvallen ziet hij dat wij dat eerlijk opschrijven zonder er een oordeel aan koppelen. Die openheid wekt vertrouwen.

Het werkt misschien niet bij alle cliënten zo. Dan is het beter om samen achter de PC te gaan zitten en de rapportage te lezen. Dan kom je toch in gesprek.”

Gerelateerde items

Terug naar boven