Dagbesteding Onderdac: 'samen gaat 't lukken, altijd!'

Vliegengordijnen in elkaar zetten, hoedjes en portemonnees labelen, sleutelhangers verpakken, zakjes met schroefjes vullen, houten standaards schuren voor Rituals, houders voor lifehammers monteren, bezorg- en ophaalservice, Wijkkrant de Maten bezorgen en ga zo maar door. Dit is pas een kleine greep uit de werkzaamheden bij dagbesteding Onderdac op woonzorgpark Groot Schuylenburg. Vijf dagen in de week zijn hier meer dan 88 cliënten aan het werk.
Vanuit rayon Intensieve Begeleiding komen meer dan 20 groepen hier met hun begeleiders werken in de ochtend of middag. Ook zijn er groepen die het werk komen ophalen en op hun eigen woonlocatie uitvoeren. Het liefst wil Onderdac alle cliënten hele dagen werk kunnen bieden als zij hier behoefte aan hebben. Dat lukt nu gewoonweg niet door ruimtegebrek, maar dankzij de geplande verbouwingen kan straks iedereen hele dagen binnen de passende context werken.
Als je binnenkomt bij Onderdac voel je gelijk een fijne sfeer. In alle ruimtes wordt hard gewerkt, maar is er ook tijd voor gezelligheid. Op de gangen verschilt het niet: ‘Bijna tijd voor koffie’ hoor je als het bijna pauze is en in het voorbijgaan worden grapjes met elkaar uitgehaald. Een mooie werkplek. Voor zowel voor cliënten als begeleiders. Zo ook voor Ronald Gerbers en Bastiaan Kaat. Allebei al jaren werkzaam op Groot Schuylenburg, maar pas sinds afgelopen jaar bij Onderdac. Toch merk je als buitenstaander direct dat ze op elkaar ingespeeld zijn. Kortgezegd: Ronald zorgt ervoor dat er werkzaamheden zijn en Bas zorgt ervoor dat de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Bastiaan is coördinerend begeleider, ook wel werkmeester genoemd. Hij weet van iedere groep en cliënt wat de behoeftes en mogelijkheden zijn. ‘Ik zoek samen met de cliënten en eventueel het netwerk naar het juiste werk. Wij werken hier binnen Onderdac vanuit de Driehoek met de Triple C visie. Wat willen zij? Wat kunnen zij al? En zijn er dingen die zij nog graag willen leren? Ik vind het belangrijk om te kijken naar de ontwikkelingsmogelijkheden van de cliënt in plaats van de focus op het gedrag. En tja, soms lukt het even niet. Maar wij hebben ook weleens een baaldag toch? Samen gaat ’t lukken, altijd.

Inspanning, ontspanning én plezier
Het is maatwerk, ik ben continue op zoek naar de combinatie van inspanning, ontspanning en dat de cliënten plezier hebben in hun werk. Het werk moet hoe dan ook gedaan worden, maar het is aan mij om te kijken op welke groep en bij wie dit het beste past. Want wat is er mooier dan een cliënt die ervaart dat hij betekenisvol werk doet? Bij sommige producten is het zo dat de cliënten het een paar weken later in de winkel zien liggen. Dan hoor je hoe trots ze zijn. Dat maakt mijn werk én hun werk zo mooi’, vertelt Bastiaan met een grote glimlach op zijn gezicht.
Cliëntgericht én oplossingsgericht
Cliëntgericht én oplossingsgericht: dat is overal in terug te zien. Ronald: ‘Is een bepaalde handeling te moeilijk voor een cliënt? Dan wordt er iets bedacht waardoor het wél lukt. In iedere ruimte vind je daar voorbeelden van. 50 schroefjes in een zakje? Dan wordt er een houten bord met 50 voorgeboorde gaatjes gemaakt. Een label op een specifieke plek? Dan wordt het op tafel uitgetekend. En zo maken we het werk leuk én makkelijk.’
Altijd op zoek naar leuke opdrachten
Het werk binnen Onderdac is niet zomaar werk. ‘Onze opdrachtgevers zijn ontzettend blij met onze werkzaamheden, maar er zijn uiteraard ook deadlines. En dat is soms best even lastig, maar maakt het ook uitdagend voor de cliënten’, vertelt Ronald. In ’t Magazijn naast Onderdac staan dozen vol met afgeronde opdrachten klaar om opgehaald te worden door de opdrachtgevers. ‘We zijn altijd op zoek naar werk voor onze cliënten. Je kunt het zo gek niet bedenken of wij hebben het al gedaan. Van kleine opdrachten van lokale ondernemers tot grote opdrachten voor bijvoorbeeld Rituals’, vertelt Ronald. Ook intern op het woonzorgpark zijn er samenwerkingen, zoals met afdeling Facilitair. Zo zorgt Onderdac ervoor dat de prullenbakken geleegd worden, de hondenpoepzakjes worden bijgevuld en stortafval ophalen.
Foto bovenaan: cliëntmedewerker Nina en Bastiaan Kaat