Website in stapjes verbeteren

Onze website sheerenloo.nl willen we steeds toegankelijker en informatiever maken. Maar hoe doe je dat? Dit begint en eindigt steeds met onderzoek. Dus goed kijken en luisteren naar hoe en waarvoor bezoekers de website (willen) gebruiken. Zodat wij verbeteren op basis van kennis en niet op basis van onze eigen ideeën. Nog een hele uitdaging...

Van fantaseren naar ontdekken

Het gebeurt nog vaak dat wij voor de bezoeker denken in plaats van dat we leren van de bezoeker zelf. Wij willen veel actiever op zoek naar ervaringen om onze ideeën te toetsen. Ons laten verrassen of juist onze aanname bevestigd krijgen.

Meer onderzoek

Telkens als we iets aanpassen willen we onderzoeken of deze aanpassing ook daadwerkelijk een verbetering is voor de bezoeker. Daarbij kiezen we bewust voor kleine stapjes zodat we snel leren en snel onderdelen kunnen verbeteren.

Bron: Agile Scrumgroup

De volgende vormen van onderzoek willen we meer inzetten:

  • User testing (testpersoon taken geven)
  • Online gebruikersonderzoek (Hotjar en statistieken)
  • A/B testen
  • Experimenten (bijvoorbeeld een webinar)
  • Trendanalyses

Aangepast in september 2020

5 keer per jaar doen we een 'grote' update op de website. Je kunt dan denken aan aanpassingen in de navigatie, vormgeving en (nieuwe) functionaliteiten. Teksten, afbeeldingen en video's plaatsen we het hele jaar door.

In september 2020 is dit aangepast:

    • Overzichtsafbeeldingen worden nu netjes getoond op mobiel

    Zo was het eerst

    Zo is het nu

    • De oranje 'crisisbalk' (nu in gebruik voor de coronamaatregelen) is helemaal te selecteren. Eerder kon je alleen naar de pagina met meer informatie door het openen van de blauwe button.
    • Bij een 'Story' is het plaatsen van een kop nu optioneel.
    • Bij locaties is het woord 'Adres' weggehaald in het blok 'Praktische informatie'. Dit hebben we gedaan omdat bij sommige locaties alleen de plaatsnaam staat en verder geen adresgegevens.
    • Poliklinieken zijn nu ook te vinden in de locatievinder.
    • De zoekresultaten zijn nu ook zichtbaar in de URL. Als je bijvoorbeeld locaties zoekt in Ede binnen een afstand van 5 km zie je dit direct in de URL: /in-de-buurt?afstand=5&plaats=ede
    • Tekstaanpassing zoekveld. Hier stond 'Naam'. Nu staat hier 'Naam van de locatie'.
    • Bij een vacature staat nu een portretfoto en telefoonnummer van de recruiter.
    • Op desktop staat op de homepagina nu ook in de blauwe balk de melding met het aantal nieuwe vacatures.
    • In de vacaturezoeker worden nu alleen de vakgebieden getoond waarin we op dat moment vacatures hebben.
    • Het is nu mogelijk om een formulier uit Hireserve te tonen op iedere willekeurige pagina.
    • Een aantal scripts op de website draaien nu via Google Tag Manager. Hierdoor hebben we meer controle over de werking en plaatsing van de scripts.
    • A/B testen is mogelijk op de website met Google Optimize.
    • Voor formulieren is het nu mogelijk om zelf de inhoud van de bevestigingsmail te bepalen.
    • Conceptpagina's genereren een unieke URL. Deze URL werd ook getoond in Google Analytics. Dit is nu niet meer zodat de statistieken 'zuiverder' zijn.
    • In de export van locaties is nu ook de URL en auteur van de locatie zichtbaar.
    • Bij een 'Story' is het plaatsen van een kop nu optioneel.
    • Kleine naamwijzigingen van kopjes in het Content Management Systeem (CMS).

Ideeën voor verbeteringen


Heb jij een idee of suggestie voor de website? Laat het ons weten!

We willen steeds blijven onderzoeken hoe we bezoekers op onze website nog beter kunnen helpen. En we zijn blij met de opmerkingen en suggesties die we krijgen. Dit helpt ons om te kiezen wat we gaan verbeteren aan sheerenloo.nl

Gerelateerde items

Terug naar boven