“IDDSI helpt slikproblemen te voorkomen”

Florien van Pagee, logopedist, en Marthy van Zeventer- Rietbroek, diëtist werken beiden in woonzorgpark het Westerhonk in Monster. Zij zaten in het projectteam dat IDDSI implementeerde bij 's Heeren Loo. IDDSI staat voor International Dysphagia Diet Standardization Initiative. Het is een internationale classificatie die ervoor zorgt dat we wereldwijd dezelfde taal spreken over de dikte van voedsel en dranken. In 2013 is IDDSI opgericht door een internationale groep professionals uit de gezondheidszorg. Het doel: internationale gestandaardiseerde terminologie en definities ontwikkelen om aangepaste voedingsconsistenties en verdikte vloeistoffen te beschrijven voor personen met slikproblemen. Dit moest geschikt zijn voor alle leeftijden, alle zorginstellingen en alle culturen.

Florien: ‘’Voor mensen met een verstandelijke beperking is goed kunnen eten en drinken niet vanzelfsprekend. Het komt voor dat zij niet goed kunnen slikken of kauwen. Dit kan bijvoorbeeld een longontsteking tot gevolg hebben. Het is superbelangrijk dat deze doelgroep genoeg gezonde voeding binnenkrijgt. Hierin is de aanduiding van de dikte van cruciaal belang. Vroeger werd er gesproken over yoghurtdikte of karnemelkdikte. Maar dat was foutgevoelig omdat iedereen hier een eigen interpretatie aan gaf. Het is belangrijk dat de IDDSI landelijk in alle zorginstellingen geïmplementeerd gaat worden. Hier wordt hard aan gewerkt. Binnen 's Heeren Loo zijn we op veel locaties al ver.

Marthy: ‘’Als je vroeger een drankje had ingedikt tot vladikte, kon iemand anders dat karnemelkdikte vinden. Voor bepaalde cliënten is de juiste dikte van groot belang, omdat zij zich ernstig kunnen verslikken. Termen als vladikte zijn multi-interpretabel en dat kon gevaarlijk zijn. Niet alleen wij liepen tegen dat probleem aan, ook internationaal werd dit als probleem ervaren. Het feit dat we in verschillende instellingen andere bewoordingen gebruikten was heel onhandig en foutgevoelig.’’

IDDSi binnen 's Heeren Loo

Florien: “Daar is dit raamwerk voor ontworpen. Toen IDDSI in 2019 naar het Nederlands vertaald was, hebben wij dit gelijk opgepakt om hier te implementeren. Op dat moment was er op ons woonzorgpark net een verslikincident geweest en naar aanleiding daarvan is er echt een verbeterslag gemaakt. Wij hebben gekeken wat er nodig was om IDDSI te implementeren bij ’s Heeren Loo. We hebben onderzocht hoe wij dit voor de medewerkers zo makkelijk mogelijk konden maken, zonder dat het veel invloed had op de werkdruk. In de trainingen die de medewerkers krijgen, is de IDDSI-methode inmiddels als vast onderdeel opgenomen. Zij krijgen hier uitgebreide uitleg over en praktische werkinstructies. Normaliter zou een begeleider kleine testjes moeten doen om te checken of de juiste dikte van eten of drinken is aangemaakt voor een cliënt. Wij hebben een werkwijze gemaakt zodat zij dit niet hoeven te doen. Het gebruik van de classificatie tijd gaat schelen. Cliënten kunnen makkelijker overgenomen worden door een andere begeleider.''

Marthy: “Wij ontwikkelden variatielijsten waarop alle producten staan met een beschrijving erbij. Een begeleider weet dan precies hoeveel verdikkingsmiddel nodig is bij een product. En hoeft die testjes dan niet meer te doen. Tussen de logopedisten en diëtisten is een nauwe samenwerking. De logopedisten geven advies en de diëtisten bekijken aan de hand van dat advies hoe het dieet van een cliënt eruit komt te zien. We kijken altijd of iemand genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Wij kunnen aangeven welke dieetproducten geschikt zijn voor bepaalde cliënten. Alle informatie vermelden wij zo duidelijk en nauwkeurig mogelijk in het elektronisch patiëntendossier. Hierin is IDDSI ook opgenomen. Verwanten krijgen er ook uitleg over, zodat zij op de hoogte zijn als een cliënt mee naar huis of op stap gaat. Maar bijvoorbeeld ook handig als een cliënt regelmatig gaat logeren in een logeerhuis.... en dan dus dezelfde dikte van eten en drinken krijgt.’’

Het is echt mooi dat wij deze stap hebben kunnen maken. De cliënten hebben er baat bij. Dat vind ik het mooie van mijn werk. Dat ik mijn steentje kan bijdragen aan een mooi leven voor cliënten, geen dag is hetzelfde en geen cliënt is hetzelfde. Er is altijd een uitdaging.”

Florien: "Ik vind het mooi dat ik ondersteunend kan zijn op het gebied van communicatie en voeding. Voor mij zijn dit twee hele belangrijke aspecten van mijn vak. Dat je je kunt uiten en begrepen wordt, en dat je ondanks een beperking kunt genieten van voeding. Dat ik hieraan kan bijdragen, maakt het voor mij heel waardevol.’’

Gerelateerde items