“Ik ben altijd in voor nieuwe avonturen”

Wat Jasmijn het liefst doet? Leren! Als een spons neemt ze alle kennis op die haar wordt aangeboden. Op haar werkplek bijvoorbeeld, of in de klas bij de Academie voor Zelfstandigheid waar ze verschillende cursussen heeft gevolgd. Als ze met haar vader naar de universiteit gaat, zijn de rollen echter omgedraaid. Dan staat Jasmijn voor de klas, en leren de studenten van haar. En dat doet ze met veel plezier: “Ik vind lesgeven heel leuk, want ik vind het belangrijk dat studenten weten dat mensen met een beperking ook dingen kunnen.”

In en voor de klas

Jasmijns vader Guus ontwikkelde als huisarts onderwijs over mensen met een verstandelijke beperking of autisme. Zo staan ze samen elk jaar twee dagdelen voor een groep geneeskunde studenten. Guus: “Tijdens het eerste dagdeel kunnen studenten vragen stellen aan Jasmijn over haar leven.” Jasmijn: “Ik vertel dan dat autisme een stoornis in de hersenen is en dat ik ermee ben geboren. Dat de beperking niet fijn is om te hebben. Ik kan veel details onthouden, maar daar kan ik soms helemaal niks mee. Ik moet de goede informatie hebben.”

“Door gewoon met Jasmijn te praten leren studenten al veel”, aldus Guus. “Aan de manier waarop ze praat, met veel gedachtesprongen. Soms moet je als arts dan even volgen, om haar vervolgens weer bij het onderwerp te krijgen. Je moet er rekening mee houden dat een gesprek langer duurt. Er moet tijd zijn voor de dingen die Jasmijn wil vertellen en je moet je vragen op het juiste moment stellen."

In de jury

Tijdens het tweede dagdeel presenteren de studenten enkele social stories voor een jury bestaande uit Jasmijn, Guus en een arts VG. "De studenten zijn dan in groepjes en voeren een gesprek over het bezoek aan de dokter of de tandarts. En dan moet ik zeggen wat ik ervan vind. Ze doen het altijd goed", vertelt Jasmijn. "Jasmijn is wel tevreden, maar de studenten wat minder en als jury zien we meestal ook wel iets wat beter kan,” vult Guus aan. “Zoals het gebruik van moeilijke woorden. Als Jasmijn woorden niet snapt, geeft ze dat zelf niet aan. Dat moet je als arts weten. Je kunt dan bijvoorbeeld vragen: 'Kun je nu in je eigen woorden vertellen wat ik net gezegd heb?’ Dan hoor je of je verhaal is overgekomen."

Huisartsenopleiding

Jasmijn en Guus zijn ook actief binnen de huisartsenopleiding. De focus ligt daar op de gevolgen van het hebben van een kind met een beperking (en speciaal autisme) op het gezin. Enkele keren per jaar bespreekt Guus samen met een psycholoog een video-opname van een gesprek met Jasmijn met een groep huisartsen in opleiding. 

Plannen voor communicatietrainingen

Daarnaast zitten Guus en Jasmijn volop plannen voor de toekomst. Guus: "Nu is de kern van het onderwijs bewustwording. We zouden ook graag communicatietrainingen aanbieden. Met acteurs, èn met mensen met een beperking. Ik ben groot voorstander van het betrekken van cliënten en ouders bij opleidingen. Niet alleen bij geneeskunde, maar ook bij verpleegkunde, de Academie van 's Heeren Loo en de Academie voor Zelfstandigheid." Jasmijn is graag van de partij: "Gewoon voor de klas staan vind ik het allerleukst. Ik wil dat wel vaker doen. Ik ben altijd in voor nieuwe mensen, een nieuwe klas en nieuwe avonturen!"

Laatste nieuws