‘Nu ik deze opleiding heb gedaan, kan ik sport geven aan kinderen. Dat vind ik geweldig’

Op 18 juli kreeg Dwayne zijn diploma voor de opleiding Assistent-Spelleider. Een bijzondere prestatie, waar hij hard voor heeft gewerkt. Ook zijn begeleiders hebben hierin een mooie rol gespeeld. Met Dwayne, zijn persoonlijk begeleider Tobias en teamcoördinator Abdel gingen we begin juli hierover in gesprek.

Drie jaar geleden kwam Dwayne in een IC-woning op het woonzorgpark in Ermelo wonen. In het begin moest hij erg wennen. ‘Ik moest de begeleiding beter leren kennen en zij moesten mij ook leren begrijpen. Ik durfde toen nog geen hulp te vragen en wilde dat ook niet,’ vertelt Dwayne. Op den duur kreeg hij een band met zijn begeleiders en leerde hij dat hij hen om hulp kon vragen. Hij voelde de veiligheid om dat te doen.

‘Op dat moment begreep het team Dwayne zijn ondersteuningsvraag niet altijd. We hebben hard gewerkt om een sterk team neer te zetten en leerden Dwayne steeds beter begrijpen. Wij gaven hem de duidelijkheid en voorspelbaarheid die hij nodig had. Van daaruit is het vertrouwen gaan groeien. Met name de onvoorwaardelijke ondersteuning die we bieden en het uitspreken van het vertrouwen in hem, zijn heel belangrijk geweest,’ vertelt Abdel.


‘Alles stond stil voor de jongeren’

Toen het coronavirus uitbrak, sloten dagbestedingen en konden jobcoaches weinig voor cliënten betekenen. ‘Alles stond stil voor de jongeren. Zodra het meer naar de achtergrond verdween en de mogelijkheden er weer waren, kwam Shirley Wissink – trajectregisseur bij Bureau Leren Werken – in beeld. Zij heeft ook veel betekend voor Dwayne,’ vertelt Tobias.

‘Dwayne gaf aan dat hij zijn dagbesteding niet leuk vond. Hij wilde zich ontplooien en onderzoeken wat hij allemaal kon. Tobias nam contact op met Shirley. Aan haar kon Dwayne vertellen wat hij graag wilde, waarna zij ging zoeken naar de mogelijkheden,’ legt Abdel uit. ‘Ik wilde altijd al iets met sport en met kinderen doen. Met deze opleiding Assistent-Spelleider kon dat,’ vult Dwayne aan.

‘Dwayne startte in maart met de opleiding en ging stagelopen bij Bewegingsagogie op het woonzorgpark. Hij stroomde in de opleiding bij de vijfde les in, maar daar hebben ze niks van gemerkt. Het ging zonder problemen en was vanaf les één al goed,’ vertelt Tobias.


‘Ik leg een gymles uit, maar blijf vanaf hetzelfde niveau met de kinderen in contact’


De opleiding was hem op het lijf geschreven. ‘Dwayne heeft van nature een goede communicatie met kinderen. Hij heeft altijd een glimlach op zijn gezicht en staat niet tegenover een jongere, maar hurkt en maakt oogcontact. Dat is een hele fijne manier van communiceren die hij al in zich had. Het is hem niet aangeleerd,’ vertelt Abdel trots. Dwayne legt uit: ‘Je praat dan op dezelfde golflengte en hebt gelijk contact met de kinderen. Ook is het de toon die de muziek maakt. Ik leg een gymles uit, maar blijf vanaf hetzelfde niveau met de kinderen in contact. Van daaruit heb je een hele leuke gymles.’

Ook bij bewegingsagogie zagen ze dat Dwayne zich bijzonder goed kan aanpassen. Hij begeleidde drie verschillende doelgroepen en daarin viel het op dat hij maatwerk levert. De kwaliteit van

Dwayne bleek echt te zijn dat hij goed leest wat een cliënt nodig heeft, wat het niveau of de leeftijd ook is.

‘Het geven van gymlessen ging goed, maar ik moest ook digitaal opdrachten maken en dat werd steeds moeilijker. Daar heb ik fijne hulp voor gekregen van de begeleiding,’ vertelt Dwayne. Tobias vult aan: ‘Dwayne heeft zoveel mogelijk zelf gedaan. Hij ging zelf met de opdrachten aan de slag, maar wanneer er veel leeswerk was, werd het lastig voor hem. Zo heeft hij een opdracht met 20 vragen moeten maken. Dat allemaal moeten lezen en ook zelf de antwoorden moeten intypen, is te veel. Daarbij hebben we als begeleiding ondersteund. We lazen de lange teksten op, hij gaf de antwoorden en wij typten het lange antwoord in. We namen het dus niet over, maar ondersteunden bij het lezen en typen,’ legt Tobias uit.


‘Ik wist dat ik het zou doen en dat het mij zou lukken’


Dwayne wilde de opleiding graag halen, wat hem motiveerde om altijd wel met de opdrachten aan de slag te gaan. ‘Hij gaf achteraf ook aan: “Ik wist dat ik het zou doen en dat het mij zou lukken.” Hier en daar hebben we hem gepusht, wat hij soms te veel vond. Hij kon het namelijk zelf en dat heeft hij ook laten zien,’ zegt Abdel.

‘Uiteindelijk heb ik alles op tijd afgekregen en ingeleverd. Daarna moest ik nog een examenles geven. Ik moest eerst drie spellen uitwerken op papier en deze vervolgens geven. Ook moest ik zelf een spel bedenken. Het was een klas van 12 kinderen en het ging heel goed. De kinderen deden leuk en actief mee. Uiteindelijk hoorde ik van de stagecoördinator dat ik geslaagd was. Daar was ik super blij mee,’ zegt Dwayne.


‘Ik wist altijd al dat hij het in zich had, alleen moesten we het nog naar boven halen’


Op 18 juli was de diploma-uitreiking: een mooie ceremonie met zelfs met de wethouder van Harderwijk erbij. Na de zomervakantie mag Dwayne twee keer in de week lesgeven voor groep 6, 7 en 8 van een basisschool. ‘Nu ik deze opleiding heb gedaan, kan ik sport geven aan kinderen. Dat vind ik geweldig.’

Abdel vult aan: ‘We wisten altijd al dat hij het in zich had, alleen moesten we het nog naar boven halen. Uiteindelijk heeft hij fantastische resultaten neergezet. Niet alleen met zijn opleiding, maar met al zijn doelen. Daar zijn we hartstikke trots op en daar doen we het uiteindelijk voor.’