Zorgen over langere wachttijden coronatest

Voor één derde van onze regio's/organisatie zijn de wachttijden fors opgelopen. Het is inmiddels zo dat de wachttijden voor testen en uitslag bij elkaar opgesteld uitlopen tot een werkweek. Daarom zitten medewerkers vaak dagenlang thuis, terwijl ze in de meeste gevallen niet ziek zijn. Dit leidt tot grote frustratie van de medewerker zelf, die wil graag werken, en betekent extra belasting voor hun teamleden.

We maken ons zorgen over deze situatie omdat het griepseizoen nog moet beginnen. We verwachten dat deze situatie de komende maanden nog verder zal verslechteren als er niet iets wordt gedaan aan de procedure.

's Heeren Loo vindt het belangrijk dat het net als in ziekenhuizen mogelijk wordt om binnen één dag een coronatest te kunnen doen én de uitslag te krijgen. Zo kunnen we de zorg garanderen en beschermen we onze medewerkers. Onze doelgroep is net zo kwetsbaar en dient ook optimaal beschermd te worden. 

Complexe zorg vraagt specifieke medewerkers

Cliënten in de Verstandelijk Gehandicaptenzorg gaan vaak niet naar het ziekenhuis maar worden door zorgmedewerkers zelf verzorgd in speciale corona-units die 's Heeren Loo zelf heeft ingericht. Een ziekenhuis is niet ingericht op de zorg en begeleiding die onze cliënten vragen, daarom is het is zo belangrijk om voldoende mensen te hebben voor de complexe zorgbehoefte die veel van onze cliënten hebben.

Naast 's Heeren Loo, luidde ook de VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland) de noodklok met een brief aan minister de Jonge.

Op zondag 6 september besteedde het NOS journaal aandacht aan dit item. Kijk hier het item terug van het NOS-journaal.

Gerelateerde items

Terug naar boven