Ervarings- en ontwikkelingsgerichte dagbesteding
Ervarings-/ontwikkelingsgerichte dagbesteding is bedoeld voor cliënten met een zeer ernstige verstandelijke of meervoudige beperking. Het aanbod van betekenisvolle en gevarieerde activiteiten is gericht op verdere ontwikkeling van individuele mogelijkheden van de cliënt tot eigen regie in relatie met anderen.
-
Indicatiecriteria:
- leeftijd: alle leeftijden;
- ontwikkelingsniveau/IQ: IQ < 20 (ontwikkelingsleeftijd: tot 24 maanden);
- problematiek: cliënt kan als gevolg van beperking(en) niet deelnemen aan school, gewoon werk, begeleid werk;
- hulpvraag: zinvolle, stimulerende dagactiviteiten.
Contra-indicaties:
- forse gedragsproblematiek met fysieke agressie richting anderen.
-
Hoofddoel:
- Individuele mogelijkheden van de cliënt tot eigen regie in relatie met anderen (groepsgenoten, verwanten/netwerk, begeleiders) verder ontwikkelen door de cliënt betekenisvolle en gevarieerde activiteiten aan te bieden.
Subdoelen:
- de cliënt is actief betrokken bij zijn omgeving;
- de cliënt voelt zich begrepen;
- de cliënt voert grofmotorische activiteiten uit;
- de cliënt heeft interacties met andere cliënten en begeleiders;
- de cliënt kan keuzes maken (afgestemd op zijn mogelijkheden);
- de cliënt heeft plezier.
Hierdoor wordt kwaliteit van leven vergroot, is er een mogelijke afname van probleemgedrag en is de persoon meer betrokken en actief in zijn dagelijks leven.
-
Aard werkzaamheden
De ervarings-/ontwikkelingsgerichte dagbesteding vindt plaats in groepsverband. Gezien de veelheid aan bijkomende beperkingen (zowel zintuiglijke als gezondheidsproblemen) is een individueel afgestemd aanbod essentieel. De cliënt staat centraal: zijn haar vraag is leidend voor wat geboden wordt wat betreft (werk)activiteiten. Iedere cliënt heeft een individueel programma waarbinnen hij ervaringen op kan doen die bij hem passen en waarin hij zich kan ontwikkelen door middel van het opdoen van succeservaringen. Denk aan activiteiten als (samen) bewegen (bijvoorbeeld fietsen, wandelen, zwemmen en schommelen), creatieve activiteiten (bijvoorbeeld samen schilderen, muziek maken), koken, boodschappen doen, sensopathische activiteiten, snoezelen, massage, enzovoorts.
De cliënt geeft zelf richting aan zijn werk/de activiteiten (eigen regie). Werk/activiteiten staan in het teken van ontwikkelen of ontplooien van individuele mogelijkheden in relatie met anderen. Het aanbod bestaat uit zinvolle en betekenisvolle (werk)activiteiten. De begeleiders dragen zorg voor variatie, uitdaging, taken en verantwoordelijkheden waarbinnen mee doen, samen doen en zelf doen centraal staan. Activiteiten zijn zintuiglijk, motorisch en/of mentaal van aard waardoor de cliënt op diverse vlakken aangesproken wordt op zijn mogelijkheden en ontwikkelingsbehoefte.
Binnen het programma is ruimte voor keuzemomenten afgestemd op de mogelijkheden van de cliënt. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van technische hulpmiddelen, zoals schakelaars, Ipads, Toby, oogbestuurbare computers. Ook eet- en drinkmomenten worden gezien als activiteiten waarbinnen keuzemomenten van belang zijn. Verzorgingsmomenten (ADL) worden ook beschouwd als momenten waarin aan contact, actieve en sturende rol en keuzes gewerkt kan worden. Door al deze activiteiten in een dag/weekprogramma te combineren en variëren ontstaat er een aanbod waarmee de cliënt motorisch, zintuiglijk en mentaal uitgedaagd wordt. Mentale activiteiten sluiten aan bij de al bestaande mogelijkheden van de persoon en de ‘zone van naaste ontwikkeling’. Per persoon kan een activiteit een andere insteek hebben. Bijvoorbeeld muziek maken is voor sommige mensen een meer mentale uitdaging (zelf iets bedienen/actie-reactie teweegbrengen), terwijl het voor anderen een meer zintuiglijke ervaring is.Er wordt binnen het dagprogramma gewerkt aan individuele doelen die jaarlijks opgesteld worden tijdens de Planbespreking samen met verwanten en de bij de persoon betrokken disciplines. Doelen worden systematisch geëvalueerd en bijgesteld in MDO’s.
Werkzame elementen
Werkzame elementen zijn:
- het dagprogramma op een gestructureerde manier aanbieden zodat de activiteiten herkenbaar worden, vervolgens voorspelbaar en uiteindelijk beïnvloedbaar voor de cliënt;
- vanuit een relationele visie op een methodische wijze werken aan het perspectief en hoofddoel van de cliënt. Hierdoor wordt de cliënt steeds beter gekend en raakt het aanbod steeds beter afgestemd op de behoeften van de cliënt. De cliënt wordt een stem gegeven in wat er met en voor hem gebeurt.
- aandacht hebben voor de signalen van de cliënt, deze van betekenis voorzien, bijvoorbeeld door video-analyses (‘kijk naar wat we zeggen’, video interactie begeleiding, communicatiepaspoort).
- veilige sfeer, geborgenheid;
- individuele aandacht;
- lichaamsgerichte en sensopathische activiteiten gericht op de zintuigen en het lichaam waardoor een cliënt zichzelf en de wereld om zich heen kan ervaren en kan ordenen;
- begeleiden volgens een vaste, herkenbare begeleidingsstijl, waarmee continuïteit geborgd wordt;
- begeleiders hebben voldoende kennis van:
- sensorische integratie en alertheidsfases;
- basale stimulatie;
- gezondheidsproblemen die veel voorkomen;
- pijnsignalering bij deze cliënten;
- uitnodigende materialen (denk aan kleur, vorm, textuur, ergonomisch, makkelijk bedienbaar).
Betrokkenheid ouders en andere personen uit het sociale netwerk
Ouders/verwanten bepalen samen met professionals het perspectief en hoofddoel voor de cliënt. Zij leveren ook informatie aan t.b.v. de beeldvorming van de cliënt. Er is regelmatig overleg tussen dagbesteding/ouders en verwanten over de voortgang van de doelen. Wanneer een cliënt niet thuis woont, is er ook regelmatig overleg met de persoonlijk begeleider van de woning over de voortgang van de doelen. Ook kunnen ouders/verwanten actief betrokken zijn bij de uitvoering van dagbestedingsactiviteiten.
Specifieke aanpassingen voor de omschreven doelgroep(en)
De doelgroep die deze vorm van dagbesteding volgt is vaak extra kwetsbaar gezien de vele, op elkaar van invloed zijnde, beperkingen. Er is vaak sprake van diverse (geestelijke) gezondheidsproblemen (epilepsie, obstipatie, internaliserende gedragsproblemen, vergroeiingen, eet- en drink problemen etc.). Het is daarom van belang dat er interdisciplinair gewerkt wordt (betrokkenheid medische en paramedische diensten).
Duur, frequentie en vorm van de interventie
Afhankelijk van de zorg- en begeleidingsvraag bestaat een dagbestedingsgroep gemiddeld uit 6 á 7 jeugdigen of 8 á 10 volwassenen (met 2 begeleiders). Per dag(deel) kan het aantal aanwezige personen variëren.
De ervarings-/ontwikkelingsgerichte dagbesteding kan in dagdelen afgenomen worden. Er kan maximaal gebruik gemaakt worden van 10 dagdelen, maandag tot en met vrijdag. Hoeveel dagdelen iemand gebruik maakt van dagbesteding hangt af van individuele mogelijkheden waarbij lichamelijke kwetsbaarheid bijvoorbeeld een contra-indicatie is om geen 10 dagdelen te komen.
Tijdsinvestering van de professional(s)
De begeleiders zijn aan het werk tussen 8.30/9.00 en 17.00 uur. Begeleiders hebben tijd om werkdoelen op te stellen, te rapporteren en te evalueren. Daarnaast maken zij deel uit van MDO’s.
Gemiddeld werken begeleiders 7 tot 7,5 uur per dag waarvan 7 uur deelnemers aanwezig zijn. Overige tijd is voor overheadtaken voor taken hierboven omschreven.
Functies binnen dagbesteding zijn;
Persoonlijk begeleider, FWG 40/45
Begeleider C, FWG 35/40
Begeleider B, FWG 30/35
Per team zal wisselen wat de samenstelling van functies is, afgestemd op zorgvraag en begeleidingsbehoefte binnen de groep.
-
Gebaseerd op / bewerking van:
De dagbesteding wordt vormgegeven volgens de uitgangspunten van Perspectief (ondersteuningsprogramma van Vlaskamp) of het PACT. Daarnaast kan men gebruik maken van elementen uit onder andere Ervaar het Maar en LACCS.
- Hiemstra, S., Wiersma, L. & Vlaskamp, C. (2005). Het Persoonlijk ActiveringsProgramma. http://www.kennispleingehandicaptensector.nl/gehandicaptenzorg/Product-PAct-Het-Persoonlijk-Activeringsprogramma.html
- Vlaskamp, C., Poppes, P., & Zijlstra, R. (2005). Levensloop in perspectief. Over volwassenen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Assen: Van Gorcum.
- Zijlstra, R., Vlaskamp, C., & Poppes, P. (2005). Met zorg vernieuwen. Handreiking voor een succesvolle implementatie van het opvoedings-/ondersteuningsprogramma. Assen: Van Gorcum.
- Koeleman, T. (2001). ‘Ervaar het maar’. Een methodische werkwijze voor stimulering van motoriek, zintuigen en communicatie in de begeleiding van mensen met een ernstig meervoudige handicap. Zutphen: Koeleman, 2001.
- van der Putten, A. A., Bossink, L. W., Frans, N., Houwen, S., & Vlaskamp, C. (2017). Motor activation in people with profound intellectual and multiple disabilities in daily practice. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 42(1), 1-11.
- van Alphen, L., Waninge, A., & van der Putten, A. (2016). Promoting physical activity participation among people with profound intellectual and multiple disabilities: An overview of practice-based knowledge. Journal of Intellectual Disability Research, 60(7), 755.
Effectiviteit
Er is geen onderzoek uitgevoerd naar de effecten van het volgen van ervarings-/ontwikkelingsgerichte dagbesteding. Wel is uitgebreid onderzoek gedaan naar de effectiviteit van perspectief (opvoedings-/ondersteuningsprogramma) en deze werkwijze is effectief bevonden (http://www.vilans.nl/dei/Publicatie-beschrijving-site-opvoedings-ondersteuningsprogramma-OOP.pdf.). Door het werken met Perspectief is het mogelijk om N=1 studies uit te voeren op cliënt niveau naar de effecten van het aanbod en zien we in de praktijk dat dit type dagbesteding leidt tot het beter kennen van de cliënt en meer regie van de cliënt.
- Vlaskamp, Poppes en Van der Putten (2015), Databank interventies langdurende zorg: beschrijving Opvoedings-/ondersteuningsprogramma voor mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Utrecht: Vilans.
- Vlaskamp, C. & Putten, van der, A. (2009). Focus on interaction: the effectiveness of an Individualized Support program for persons with profound intellectual and multiple disabilities. Research in Developmental Disabilities, 30, 873-883.
Individuele ontwikkelingsdoelen van deelnemers worden jaarlijks geevalueerd tijdens de Planbespreking en tussendoor tijdens MDO’s. Hierin wordt ook clienttevredenheid gemeten. Het netwerk/systeem van de deelnemer is hierbij betrokken en vertegenwoordigt de deelnemer hierin.
Locaties
-
Dagbesteding De Kei in EnschedeWerk of dagbestedingDagbesteding De Kei: Zijn wie je bent.Slankweg 97, 99 en 101
7532 PW Enschede -
Kadowinkel De Hooge Hoed in 's-GravenzandeWerk of dagbesteding WinkelDe Hooge Hoed is een creatieve dagbesteding en bestaat uit een winkel en een atelier.Naaldwijkseweg 257
2691 PV 's-Gravenzande -
Ambulante begeleiding in regio Noordwijk/ Zuid HollandHulp thuis (ambulant)Wintertuinlaan 6
2201 ZS Noordwijk -
Academie voor Zelfstandigheid LeidenLeren en schoolDe Academie voor Zelfstandigheid met een dependance in Noordwijk is er voor mensen van 18 jaar en ouder voor wie leren niet vanzelfsprekend is. Je leert wat jij wilt leren. Samen bekijken we welke talenten jij hebt.Diamantlaan 172 A/B
2332 GR Leiden -
Giraffelaan 10Op zoek naar een woonruimte met 24-uurs begeleiding? Dan zijn de woningen aan de Giraffenlaan 8 en 10 op woonzorgpark Willem van de Bergh in Noordwijk misschien iets voor jou.Giraffelaan 10
2201 ZE Noordwijk -
Het Hermes HuisWonenHet Hermes Huis is een woonlocatie in het bosrijke Bosch en Duin. Het huis biedt ruimte aan 14 bewoners met een verstandelijke beperking en bijkomende problematiek.Baarnseweg 4
3735 MG Bosch en Duin -
Atelier Top in MonsterWerk of dagbestedingBij Atelier Top worden schilderijen, keramiek, mozaïek, kaarsen en andere kunstzinnige voorwerpen gemaakt.Vijverweg 2
2681 JB Monster -
Duinboerderij Willemshoeve in MonsterWerk of dagbestedingDe boerderij is van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur geopend voor publiek.Hoevelaan 17
2681 JL Monster -
Dagbesteding Groenvoorziening in NoordwijkWerk of dagbestedingDagbesteding voor mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking.Zonnelaan 8
2201 ZW Noordwijk -
Dagbesteding Hooghe Bergh in VoorhoutWerk of dagbestedingEen trefpunt en dagbesteding voor mensen met een matige tot zeer ernstige verstandelijke beperking.Pieter van Slingerlandstraat 46
2215 SZ Voorhout -
Dagcentrum Poelgeest in OegstgeestWerk of dagbestedingDagcentrum Poelgeest voor dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Je kunt bij ons bijvoorbeeld terecht voor creatieve activiteiten of om te snoezelen.Clusiushof 164
2341 PX Oegstgeest -
Dagbesteding De Blockhut in LisseWerk of dagbestedingDe Blockhut op landgoed Keukenhof biedt deelnemers met een lichte beperking een productieve dagbestedingKeukenhof 1
2161 AN Lisse -
Logeerhuis EMB in MonsterWonenDe logeerwoning EMB op Het Westerhonk is ingericht met acht logeerplekken voor kinderen en jong volwassenen met een ernstig meervoudige beperking.Het Veld 1
2681 JZ Monster -
Begeleid wonen in PoeldijkWonenAan de Julianastraat 7 wonen cliënten in de leeftijd van 50 tot 75 met een lichte verstandelijke beperking.Julianastraat 7
2685 BA Poeldijk -
Dagbesteding op boerderij Tinteler in PuttenWerk of dagbestedingBoerderij Tinteler is een leuke en leerzame werk- en dagbestedingsplek, waar mensen met diverse beperkingen terecht kunnen. Dankzij jouw hulp zorgen wij ervoor dat het boerenbedrijf goed draaiende blijft!Tintelersteeg 21
3882 MK Putten -
Kopiegroep KleurrijkWerk of dagbestedingVoor mensen met een verstandelijke beperking die graag overdag willen werken of beleven. Van jongvolwassen tot senior.Pa Hoeklaan 14
6651 TG Druten -
Dagbesteding Atelier Xi-Xi in GeldermalsenWerk of dagbestedingIn Atelier Xi-Xi werk je met andere mensen met een verstandelijke beperking als dagbesteding. Je kunt hier in het atelier creatief bezig zijn, of helpen in de winkel waar wij de kunstobjecten verkopen.De Wieken 7
4191 TS Geldermalsen -
Dagcentrum De Harmonika in ZaltbommelWerk of dagbesteding WinkelBij de Harmonika is heel veel mogelijk. Kom je bij ons deelnemen aan de dagbesteding? Over verveling hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken!Nieuwe Tijningen 9
5301 DA Zaltbommel -
Eikenhorst 1-3-5, Gebouw J/KEikenhorst 1-3-5
7985 NP Geeuwenbrug